Dnes je utorok, 05.júl 2022, meniny má: Cyril, Metod
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Karpálne tunely a ako im predísť

jún 21, 2022 - 16:00
So stále väčším rozmachom sedavých zamestnaní a času za počítačom sa častejšie stretávame s pojmom karpálny tunel. Dokonca ste si možno všimli pomerne mladých ľudí s ortézami na zápästí. Ich problémom môže byť práve táto nepríjemná komplikácia.
Foto: 
shutterstock

O čo vlastne ide

Syndróm karpálneho tunela je vlastne kompresia stredného nervu pri jeho prechode do ruky. Stredný nerv sa nachádza na dlani a nazývaný je práve karpálny tunel. Vďaka nemu majú naše prsty schopnosť cítiť, konkrétne sa jedná o palec, ukazovák, prostredník a časť prstenníka. Nerv zároveň dodáva impulz svalu smerujúcemu k palcu. Syndróm karpálneho tunela sa môže vyskytnúť v jednej alebo oboch rukách. Opuch vo vnútri zápästia spôsobuje kompresiu nervu a to môže viesť k znecitliveniu, slabosti a brneniu na strane ruky v blízkosti palca. Všetci, čo to zažili vedia, že ide o bolesť, ktorá dokáže človeka vyradiť zo života a obrať o kvalitný spánok.

Zlý zdravotný stav mu neprospieva

Opuch zápästia môže spôsobiť aj zápal. Najčastejšou príčinou tohto zápalu je zdravotný stav, ktorý spôsobuje opuch v zápästí a niekedy aj prekážku prietoku krvi. Niektoré z najčastejších ochorení spojených so syndrómom karpálneho tunela sú: cukrovka, dysfunkcia štítnej žľazy, zadržiavanie tekutín počas tehotenstva alebo menopauzy, vysoký krvný tlak, autoimunitné poruchy, ako je reumatoidná artritída, zlomeniny alebo poranenie zápästia. Syndróm karpálneho tunela sa môže zhoršiť, ak je zápästie opakovane natiahnuté. Opakovaný pohyb zápästia prispieva k opuchu a kompresii stredného nervu. Môže to byť dôsledok polohy zápästia pri používaní klávesnice alebo myši, dlhodobé vystavenie sa vibráciám pri používaní ručného náradia, alebo  akýkoľvek opakovaný pohyb, ktorý nadmerne napína vaše zápästie, ako je hra na klavíri alebo písanie.

Zlá správa pre ženy

Ženy majú trikrát vyššiu pravdepodobnosť syndrómu karpálneho tunela ako muži. Syndróm karpálneho tunela je najčastejšie diagnostikovaný vo veku 30 až 60 rokov. Určité stavy zvyšujú riziko jeho vzniku, vrátane cukrovky, vysokého krvného tlaku a artritídy. Faktory životného štýlu, ktoré môžu zvýšiť riziko syndrómu karpálneho tunela, zahŕňajú fajčenie, vysoký príjem soli, sedavý spôsob života a vysoký index telesnej hmotnosti (BMI). Najohrozenejší sú ale všetci tí, ktorých zamestnanie zahŕňa monotónnu činnosť spojenú so stálym zaťažením jednej ruky. Pracovné miesta, ktoré zahŕňajú opakované pohyby zápästia sú zväčša výroby, teda práce na montážnej linke, sedavé povolania pri klávesnici, práca pri obsluhovaní hostí a práca na stavbe. Ľudia zamestnaní v týchto povolaniach môžu byť vystavení vyššiemu riziku vzniku syndrómu karpálneho tunela.

Pomôžte si

Okrem liekov na tlmenie bolesti máte aj ďalšie možnosti, ktoré by ste pri tomto stave mali zvážiť. Syndrómu karpálneho tunela môžete predísť tak, že zmeníte životný štýl a týmaj rizikové faktory spojené so vznikom problému. Venovanie starostlivej pozornosti držaniu rúk a vyhýbanie sa činnostiam, ktoré nadmerne napínajú vaše zápästie, sú tiež dôležitými stratégiami na zníženie symptómov. Fyzikálne terapeutické cvičenia môžu byť veľmi užitočné.

Pamätajte si, svoje zdravie máte vo svojich rukách viac, ako si myslíte. Pri tomto probléme doslova.

5 Best Carpal Tunnel Syndrome Stretches & Exercises - Ask Doctor Jo

- - Inzercia - -